Yazı Detayı
18 Ocak 2016 - Pazartesi 20:42 Bu yazı 952 kez okundu
 
MÜSLÜMAN İLE MEŞREPÇİ MÜSLÜMAN’IN FARKI
İbrahim İşler
iisler_47@hotmail.com
 
 

       İslam toplumlarında ortaya çıkan ekoller, okullar, cemaatler, tarikatlar, mezhepler, meşrepler, meslekler, çevreler vs. birer sosyal varlık olarak değerlendirilmektedir. Bu oluşumları, tarihin sadece belli bir dönemine ait görmek yanlış olur. İslam’ın ilk dönemlerinden itibaren teşekkül eden bu farklı yollar; bugün de sosyal hayatımızın birer unsuru olarak varlar ve büyük bir ihtimalle yarın da olacaklardır. Söz konusu olan bu kurumların vücuda geliş sebepleri, ayrı bir tartışma konusu. Biz burada,  bunların bireyin inanç ve düşünce dünyasını nasıl şekillendirdiği hususunda birkaç kelam etmeğe çalışacağız.

     Temel ölçüler üzerine  iyi niyetle kurulan  farklı çizgilerin, İslam’ı doğru anlama ve onu hayata taşıma noktasında önemli katkılar sağladıkları bir gerçek.  Ancak, bu anlaşılabilir yapı, ne yazık ki her müntesibin zihninde olması gerektiği kadarıyla yer etmiyor. İslam’ın temel ölçüleri arka planda kalırken, genelde bu alanların ortaya koyduğu prensipler öne çıkıyor.

     Maddeleştirerek konuyu vuzuha kavuşturmak gerekirse:

    Müslüman’ın Ölçüleri:

1.İslam’ın temel kaynakları Kur’an-ı Kerim ve onun pratiği Sahih Sünnet’tir.

2.Müslüman bir şahsiyet, bunların anlaşılması ve yaşanması için gayret eder.

3.Kime ait olursa olsun, Kur’an-ı Kerim’in ayetlerine ve Peygamberimizin sözlerine aykırı bir söze,  itibar edilemez.

4.İslam’ın nazarında bütün müminler kardeştir. Birinin sıkıntısı, bütün inananlarının üzüntü kaynağıdır.

5.İslam, kendisine intisap edene onurlu bir şahsiyet kazandırır. Bu şahsiyet, ancak bu dinin ilkeleri önünde baş eğer.

6.İslam,  künhüne  vakıf olan bir Müslüman, araştıran ve sorgulayan bir yapıya sahiptir.

7. Böyle bir Müslüman, hata ya da yanlışa karşı mücadele   edebilen bir kişidir aynı zamanda.

8.İslam’ın temel ölçüleri ile hareket eden bir Müslüman  için, mazlumun dili, rengi, coğrafyası önemli değildir. Uğradığı zülüm dikkate alınır ve imkanlar ölçüsünde yardımına koşulur.

9. Müslüman bir şahsiyet, maddi imkanlarını paylaşmaya çalışırken, muhtaçların kendi çizgisine yakın ya da uzaklığına bakmaz; insanların ihtiyaç derecesini merkeze alarak adımlarını atar.

10. İslam’ın özüne şahit olan bir Müslüman, beraber olduğu çevre ile istişare halindedir ancak; insanların verdikleri kararlarda yanılabileceğini de hesaba katarak zihnini her daim açık tutmaya çalışır. Kötü niyetlilerin kendi emelleri için  kendisini istedikleri gibi kullanmasına fırsat vermez.

11. Kaynaklara dayalı içtihadi farklılıkları rahmettir;  dolayısıyla takip edilen  yol, tek doğru yol olarak öne sürülemez.

12.  İslam aleminin muteber alimlerinin hepsin değerlidir ve onların birikimlerinden istifade etmeye çalışmak esastır.

13. İnsanlar, halis din olarak sadece İslam’a davet edilmelidir.

14. Farklı yollar arasında ayrıştırıcı eylemlerden uzak durmak, Müslümanların genel selameti için önemli bir görevdir.

15. Müslümanları temsil edecek olan şahsiyet, Müslümanların çoğunluğunun uygun göreceği ehil kimsedir. Ehliyetini kaybettiği zaman, meşruiyetini de kaybedebilmektedir.

 

         Meşrepçi Bir Müslüman’ın Ölçüleri:

  1. Pratikte temel kaynakları, müntesibi olduğu alimin kitapları ya da sözleridir.
  2. Davası, bunların yaşanması ve yaşatılmasıdır.
  3. Müntesibi olduğu alimin, Kur’an-ı Kerim’in  ayetlerine ya da hadis-i şeriflere uymayan sözleri olursa onları red etmek yerine  tevil etmeye çalışır.
  4. Sadece kendi çevresindeki insanların sıkıntıları ile dertlenir.
  5. Şahsiyetini, intisap ettiği lidere emanet etmektedir.
  6. Bulunduğu çevrenin hatalarını sorgulamaz.
  7. Aksine, kendi çevresinde yanlışlığın sadır olabileceğine ihtimal vermez.
  8. Onun nazarında zülüm, sadece kendi yoldaşlarına yapılan haksızlıktır.
  9. Zekatını, sadakasını, hasılı yardım ve desteğini  aynı çizgideki insanlara yapar. Gözü, başka muhtaçları görmez.

 

  1. İstişareyi, büyükleri yapar. Kendisi ise yukarıdan gelen emir ve tavsiyelere harfiyen uymaya çalışır.
  2. Tutturduğu yolun en sağlıklı yol olduğunu, zaman zaman da biricik yol olduğunu dile getirir.
  3. En değerli alim, müntesibi olduğu alimdir. Zihin dünyasında başka alimlere yer yoktur. Çıkacak olan mehdi de dolayısıyla ancak  meşrebinden biri olacaktır.
  4. İslam’dan çok, kendi meşrebine davet eder. Kendi meşrebine intisap edenlerin kurtulacağına inanır.
  5. Müslümanların dağınıklığını sorun etmez. Onun bütün himmeti kendi çevresinin yek vücut kalmasıdır.
  6. Müntesibi olduğu şahsiyetin liderliği, ya babadan kalmıştır ya da kanıtlayamayacağı mana alemlerinin onayı ile kendisine bahşedilmiştir. Ehliyet, zahiri değil batınidir. Dolayısıyla tereddütsüz teslimiyet esastır.
 
Etiketler: MÜSLÜMAN, İLE, MEŞREPÇİ, MÜSLÜMAN’IN, FARKI,
Yorumlar
Ulusal Gazeteler
Bizim Gazete
Yazarlar
En Çok Okunanlar
Anketler
Yeni haber sitemizi nasıl buldunuz ?
Süper Lig
Takımlar
P
Av
M
B
G
O
1
Galatasaray
44
46
5
2
14
21
2
Fenerbahçe
44
44
2
8
12
22
3
Medipol Başakşehir
43
40
4
4
13
21
4
Beşiktaş
41
41
3
8
11
22
5
Kayserispor
35
30
5
8
9
22
6
Sivasspor
34
30
8
4
10
22
7
Trabzonspor
33
36
4
9
8
21
8
Göztepe
33
35
6
6
9
21
9
Yeni Malatyaspor
27
24
8
6
7
21
10
Kasımpaşa
26
32
9
5
7
21
11
Bursaspor
26
31
9
5
7
21
12
Antalyaspor
24
26
10
6
6
22
13
Akhisarspor
24
25
9
6
6
21
14
Gençlerbirliği
22
26
9
7
5
21
15
Alanyaspor
21
34
13
3
6
22
16
Atiker Konyaspor
21
23
11
6
5
22
17
Osmanlıspor FK
19
31
13
4
5
22
18
Kardemir Karabükspor
12
15
15
3
3
21
Nöbetçi Eczane


Nöbetçi eczanlerle ilgili detaylı bilgi için lütfen tıklayın.

Arşiv
Diğer Sitelerimiz